Kontynuując temat gwarancji ubezpieczeniowych, pragniemy zwrócić uwagę na istotne zapisy w umowach, które niekiedy mogą działać na niekorzyść wykonawców. Odpowiednie dostosowanie wymagań dotyczących zabezpieczenia kontraktu może wpłynąć na zminimalizowanie ryzyka nadmiernych kosztów i trudności w pozyskaniu odpowiedniego zabezpieczenia.
Analiza zapisów umowy
Jak już zostało wspomniane we wpisie Gwarancja ubezpieczeniowa jako forma zabezpieczenia należytego wykonania umowy, treść gwarancji powinna być ściśle powiązana z postanowieniami umowy i musi odzwierciedlać wynikające z niej zobowiązania. Przed podpisaniem umowy warto zwrócić uwagę na zapisy dotyczące okresu obowiązywania gwarancji i sprawdzić, czy został on dostosowany do faktycznego terminu realizacji prac wykonywanych przez wykonawcę, które są przedmiotem umowy.
Przykład: W jednym z kontraktów okres obowiązywania gwarancji usunięcia wad i usterek został ustalony jako okres rozpoczynający się od momentu zakończenia całej inwestycji. Tymczasem wykonawca, odpowiedzialny tylko za część prac ukończył je znacznie wcześniej. W efekcie jego odpowiedzialność została wydłużona o czas realizacji kolejnych etapów inwestycji, co wygenerowało dodatkowe koszty.
Maksymalny okres udzielenia gwarancji
Warto również wspomnieć o maksymalnym okresie, na jaki Towarzystwo Ubezpieczeniowe może udzielić gwarancji:
- Gwarancja należytego wykonania umowy – do 60 miesięcy,
- Gwarancja usunięcia wad i usterek – do 84 miesięcy,
- Gwarancja łączona (należytego wykonania umowy i usunięcia wad i usterek) – do 84 miesięcy.
Jeżeli wymagany okres zabezpieczenia przekracza te limity, wykonawca może napotkać trudności z uzyskaniem gwarancji ubezpieczeniowej. W takich przypadkach warto rozważyć negocjacje z zamawiającym w celu dostosowania zapisów w umowie do możliwości rynkowych.
Podsumowanie
Zapisy umowy mają kluczowe znaczenie dla ochrony interesów zarówno wykonawcy jak i zamawiającego. Szczegółowa analiza umowy przed jej podpisaniem pozwala zminimalizować ryzyko związane z uzyskaniem zabezpieczenia w formie gwarancji. Jeśli:
- zamawiający wymaga od Ciebie zabezpieczenia w formie gwarancji
- przed podpisaniem umowy chciałbyś przeanalizować zapisy dotyczące formy zabezpieczenia i wymagań zamawiającego,
- chciałbyś poznać koszty związane z udzieleniem gwarancji,
- rozważasz zmianę formy zabezpieczenia w czasie trwania umowy, np. z gotówki na gwarancję,
skontaktuj się z nami mailowo ek@ubezpieczeniadlainzynierow.pl lub telefonicznie +48 731 161 113.