Z dniem 6 listopada 2024 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, dostosowując polskie przepisy do najnowszych wymogów unijnych. Nowe przepisy wprowadzają szereg istotnych zmian. W niniejszym artykule przedstawiamy najważniejsze z nich oraz ich konsekwencje dla właścicieli pojazdów wolnobieżnych.
Podwyższenie sum gwarancyjnych
Jedną z kluczowych zmian jest podniesienie minimalnej sumy gwarancyjnej w ubezpieczeniu OC za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Zgodnie z nowymi przepisami, suma gwarancyjna wzrośnie do:
- 29 876 400 zł w przypadku szkód na osobie,
- 6 021 600 zł w przypadku szkód w mieniu.
Co istotne, wyższe sumy gwarancyjne mają zastosowanie zarówno do nowych umów OC, ale także do tych obowiązujących, które zostały zawarte przed wprowadzeniem zmian.
Dla ubezpieczonych i poszkodowanych podniesienie sumy oznacza lepszą ochronę, czyli zmiana na plus.
Nowa definicja „ruchu pojazdu”
Kolejna zmiana to rozszerzenie definicji „ruchu pojazdu”. Teraz „ruchem pojazdu” będzie każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu. Oznacza to, że nawet statyczne używanie pojazdu, jeśli spełnia ono funkcję środka transportu może zostać uznane za „ruch”. Funkcję środka transportu można rozumieć jako funkcję przemieszczania się samego pojazdu, przemieszczania pasażerów, wsiadania i wysiadania, załadunku i rozładunku, a także zatrzymania się lub postoju.
Dla ubezpieczonych i poszkodowanych doprecyzowanie ruchu pojazdu oznacza lepszą ochronę, czyli zmiana na plus.
Definicja „wprowadzenia pojazdu do ruchu”
Nowa definicja „wprowadzenia pojazdu do ruchu” znacząco rozszerza obowiązek ubezpieczeniowy dla pojazdów wolnobieżnych, które do tej pory mogły uniknąć obowiązkowego ubezpieczenia OC, jeśli były używane wyłącznie na terenach prywatnych (np. placach budowy lub gospodarstwach rolnych). Więcej na ten temat możesz przeczytać we wpisie Ubezpieczenie OC wykonawcy robót – ryzyko użytkowania pojazdów wolnobieżnych. Od teraz każde użycie pojazdu mechanicznego zgodne z jego przeznaczeniem jako środka transportu – niezależnie od terenu – będzie uznawane za „wprowadzenie do ruchu.” W praktyce oznacza to obowiązek ubezpieczeniowy nawet dla pojazdów używanych wyłącznie na prywatnych posesjach, jeśli spełniają one funkcję transportową.
Przykład: Wyobraźmy sobie wózek widłowy, który na zamkniętym terenie magazynowym przewozi towar między magazynami. Nawet jeśli wózek ten nie porusza się po drogach publicznych, to przez wykonywanie swojej funkcji transportowej tj. przemieszczanie towarów, w świetle nowej definicji może zostać uznany za „wprowadzony do ruchu”.
Konsekwencje dla właścicieli pojazdów wolnobieżnych
Nowe przepisy dotyczące definicji „wprowadzenia pojazdu do ruchu” i „ruchu pojazdu” znacząco poszerzają obowiązek ubezpieczeniowy dla pojazdów wolnobieżnych, ponieważ zmieniają się kryteria, które muszą być spełnione, aby uznać, że pojazd został „wprowadzony do ruchu.” Zmiany te mogą oznaczać, że właściciele pojazdów wolnobieżnych, takich jak maszyny budowlane czy wózki widłowe, będą zobowiązani do wykupienia ubezpieczenia OC także w sytuacjach, gdy pojazdy te nie są wykorzystywane na drogach publicznych, lecz pozostają gotowe do użytku w miejscu pracy. Niedostosowanie się do zmian może skutkować konsekwencjami finansowymi oraz karami za brak wymaganego ubezpieczenia. Wysokość opłat za brak ubezpieczenia OC możesz sprawdzić na stronie UFG.
Dla właścicieli pojazdów, które do tej pory nie podlegały obowiązkowemu ubezpieczeniu OC, zmiana oznacza konieczność wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia OC, dobra informacja jest taka że zyskują bardzo szeroką ochronę. To także zmiana na plus dla poszkodowanych, którzy będą korzystać z ochrony w systemie ubezpieczeń obowiązkowych.
Jeżeli:
- zastanawiasz się jak będzie odpowiadać Twoja firma za wyrządzone szkody
- nie jesteś pewny zakresu ubezpieczenia OC swojej firmy
- zamawiający wymaga od Twojej firmy ubezpieczenia OC
- Twoja firma nie ma ubezpieczenia OC
prosimy o zostawienie swoich danych na adres ek@ubezpieczeniadlainzynierow.pl Jeżeli zależy Ci od razu na ofercie ubezpieczenia OC wykonawcy robót – podaj dane przez naszą stronę Wykonawstwo.